Haantje de bovenste |
||
een verslag van Jodi van der Giesen |
||
In opdracht van de gemeente West Maas en Waal werd begin november 2012 begonnen met de uitvoering van restauratiewerkzaamheden aan het uurwerk en de haan/kruis in en op de toren van de Nederlands Hervormde kerk aan het Kerkpad te Dreumel. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
43 meter hoog stak de hijsmast uit, die de hijskraanmachinist langzaam liet zakken in de richting van de toren. Onder aan de hijskabel een werkbak voor de monteurs van de firma Eijsbouts. |
||
De drie wijzerplaten werden één voor één aan de zijkant van de werkbak geplaatst. Telkens werd één wijzerplaat geladen en op de toren bevestigd. Zelfde tripje voor de tweede en weer voor de derde wijzerplaat. En de hachelijke reis richting toren kon beginnen. |
||
Drie keer werd deze “trip” gemaakt, telkens voor iedere zijde van de toren waar een wijzerplaat teruggeplaatst moest worden. Eerst aan de zijde van de Torenstraat. Daarna de zijde aan het Hienkershoff en tenslotte die aan de zijde van het Kerkpad zelf. Tussendoor moest telkens weer een volgende wijzerplaat opgehaald worden bij het voertuig van de firma Eijsbouts, dat op het Hienkershoff stond. (Aan de kerkzijde zit geen wijzerplaat). |
||
De hijskraan stond helemaal op het Hienkershoff. Ondertussen was een derde medewerker van de firma Eijsbouts binnenin de toren doende met het terugplaatsen van het uurwerk en om de werkzaamheden aan de buitenkant soepel te laten samenvloeien met die aan de binnenzijde. |
||
De wijzerplaat aan de Torenstraat - hier niet zichtbaar - werd als eerste geplaatst. Daarna die aan de zijde van het Hienkershoff (links). Toen was de laatste aan de beurt, de wijzerplaat aan de zijde van de begraafplaats. |
||
En na vele uren in de intense kou gewerkt te hebben, kon het omvangrijke karwei met succes afgerond worden. |
||
De Nederlands Hervormde kerk had haar stem terug, die op alle hele en halve uren weer luidkeels over Dreumel heen gewaaierd zal worden.
Ook in opdracht van Vamele was de firma … |
||
|
||
Om klokslag acht uur begon dit veelomvattende werk. Voorafgaand aan de
terugplaatsing van kruis en haan moesten eerst de leien waarmee de toren
belegd is, gecontroleerd en zo nodig vervangen worden. |
||
Voor de tweede keer in een week imponeerde wederom de techniek, die het mogelijk maakte om met een hijskraan op het Hienkershoff te blijven staan en werkzaamheden aan de ± vijftig meter verderop gelegen toren te verrichten. |
||
|
||
|
||
Foto genomen vanuit de top van de toren, maar wel van binnenuit. |
||
|
||
Smederij Rombout had al vroeg in de ochtend het kruis (en de haan) geleverd. Het kruis kon pas geplaatst worden na het installeren van die loden “stolp”. Maar eindelijk was het zo ver, rond één uur in de middag kon het kruis teruggeplaatst worden. |
||
|
||
De vergulde haan en de twee eveneens vergulde (halve) bollen. En twee medewerkers van de firma Bogaerts-van Nuland.
|
||
Het uiteindelijke
plaatsen van de haan en het monteren van de twee halve bollen was het minst
arbeidsintensieve slot van deze lange en steenkoude werkdag. |
||
|
||
|