RAF basis Graveley |
|||
|
|||
Graveley ligt ten noorden van Cambridge |
|||
In de maanden voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was 35th Squadron voor een aantal maanden een trainingsregiment. In april 1940 ging het regiment op in nr. 17 OTU. In november 1940 werd het squadron opnieuw geformeerd, uitgerust met Handley Page Halifaxes en ingezet op missies boven Frankrijk. De Halifax 685 HR Mark 2 werd gebouwd door Handley Page Ltd Criddewood & Radlett. De Halifax werd gebouwd tussen augustus 1942 en februari 1943 gebouwd. De spanwijdte bedroeg 31.76 m en de lengte was 21.82 m. De hoogte van het vliegtuig was 6.32 m. |
|
||
Restanten van de controle toren |
|||
De Halifax was voorzien van geschutskoepels aan de voorzijde, het midden en aan de achterzijde. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de Halifax en Lancaster bommenwerpers voorzien van de code “TL” |
|||
|
|||
In augustus 1942 werd het Pathfinder Force opgericht. Het doel van deze legereenheid was er voor te zorgen dat de bombardementen meer geconcentreerd en effectiever warden dan voorheen het geval was. Dit probeerde men te bereiken door het afwerpen van brandbommen en fakkels door zeer ervaren bemanningen die uitgerust waren met de beste navigatie apparatuur. Het squadron was een van de vijf squadrons die hiervoor geselecteerd werden. |
|||
|
|
||
Boerderij op het voormalige vliegveld |
Gedeelte van de voormalig start- en landingsbaan |
||
De eerste aanval met behulp van dit Pathfinder Force was in de nacht van 18 op 19 augustus 1942 tijdens een aanval op Flensburg. De nieuwe strategie bewees daarbij meteen zijn waarde. De ervaren piloot Tom Lane was bij deze missie ook al actief. |
|||
|
|||
In mei 1943 werd Graveley een zelfstandige basis. Het vliegveld had een drietal betonnen startbanen en 4 hangars. De code van het vliegveld was “GR”. Deze code diende er voor om de bemanning in staat te stellen het vliegveld terug te vinden. Op ongeveer vijf mijl van het vliegveld stond een baken opgesteld dat de letters GR in morsecode liet opflitsen. Het vliegveld was ook zoals zoveel andere – uitgerust met het FIDO systeem. Daartoe waren er langs de randen van de startbanen petroleumleiding gelegd. Als het mistig was werd de petroleum aangestoken. De warmte verdreef dan de mist en de startbanen werden op die manier verlicht. Veel bemanningen hebben hun leven te danken aan dit systeem. | |||
|
|||
De maharadja van Madras | |||
|
De
maharadja van Madras speelde op de achtergrond een belangrijke financiële
rol. Naast 35th squadron ondersteunde hij ook nog een aantal andere
squadrons. Als dank voor deze ondersteuning droeg het squadron de naam
“Madras Presidency Squadron”.
Elk vliegtuig droeg de naam van een staat in het Maharadja district. De Halifax HR-685, droeg de naam van de staat Kistna. |
||
Maharadja |
|||
Onderstaande foto’s zijn genomen tijdens een bezoek van de Maharadja van Madras aan Graveley | |||
|
|
||
35th Squadron tijdens het bezoek van de Maharadja van Madras |
35th Squadron tijdens het bezoek van de Maharadja van Madras |
||
|
|||
De Maharadja houdt een toespraak |
|||
|
|||
De Maharadja inspecteert 35th Squadron; in de vergroting: |
vooraan Jim Janes, daarachter in het donkerblauwe uniform van de R.A.A.F. Peter Balson |
||
|
|||
|