De bemanning


 

                V.l.n.r.        Darling,     Macdonald,         Lane,         Jackson,       Janes,        Alexander,          Rogers
 
Ergens in augustus 1942 werd de bemanning van de “Kristna” samengesteld. Aanvankelijk bestond deze uit de volgende personen: Lane, Darling, Macdonald, Alexander,  Jackson,  Rogers en Jim Janes. (zie foto)
 
 
Tom Lane  meldde zich op 13 november 1940 aan voor dienst. Na een training van 2 jaar vertrok hij in oktober 1941 met de ss. Louis Pasteur naar Engeland.

Na een vervolgtraining werd hij op 27 augustus 1942 toegevoegd aan 35th Squadron.

Op 7 mei 1943 ontving Lane het Distinguished Flying Cross (DFC). Hij had op dat moment 27 vluchten uitgevoerd

 

ss Louis Pasteur

De omschrijving behorend bij deze onderscheiding luidde als volgt:
 
"Flight Lieutenant Lane is a splendid captain and has carried out his attacks, many of them against the most important targets, with very successful result displaying the most praiseworthy determination to carry his task to a successful conclusion.

For his fine services Flight Lieutenant Lane is recommended for the non-immediate award of the Distinguished Flying Cross."

 
Jim Janes werd later overgeplaatst naar een afdeling die zich bezighield met het verder ontwikkelen van het radarsysteem en bekend stond onder de naam “Oboe”. Dit stelde bijv. Mosquito vliegtuigen in staat om doelwitten met grote precisie te markeren. Hij vloog geen verdere operaties meer. Janes werd toen vervangen door Peter Balson.
 
Peter Balson werd nadat hij zich had aangemeld voor de Australische Royal Airforce geselecteerd als wireless operator. Met  de ss. Aorangi voer hij naar Canada.

Daar volgde hij een training op nr. 3 Wireless School in Tuxedo, Winnipeg. Tot eind 1941 ging hij naar de McDonald Bombing and Gunnery School in Manitoba. Begin 1943 nam hij voor het eerst met een andere bemanning deel aan de bombardementsmissies.

Elk bemanningslid had tijdens de missie zijn eigen taak. Roy Macdonald vertelt op een korte en bondige manier hoe die taakverdeling was:

 

De piloot bestuurt het vliegtuig.

De navigator geeft de piloot instructies waar hij heen moet vliegen (hoogte en richting).

De bomrichter/neuskoepelschutter helpt de navigator met het kaartlezen en geeft instructies aan de piloot over het lossen van de bommen en het droppen van de bommen.

De navigator luistert via de radio naar vijandelijke vlieginstructies en is in staat om hun conversaties te verstoren door het geluid van de vliegtuigmotoren te verzenden.

De boordwerktuigkundige houdt een oogje op de instrumenten die te maken hebben met motoren en houdt het toezicht op de brandstoftanks.


De rugkoepelschutter en de staartschutter zijn belast met het uitkijken naar vijandelijke vliegtuigen, rapporteren opvallende gebeurtenissen aan de piloot en kunnen hem bij een aanval vertellen welke richting de piloot moet nemen.