|
Krijgsgevangen |
|
En hoe verging het......... |
|
|
|
|
Peter Balson |
Roy Macdonald |
Tom Lane |
George Darling |
|
|
|
Inleiding
De Duitsers hadden een heel systeem opgezet om gevangen genomen soldaten te
concentreren op bepaalde, speciaal daarvoor ingerichte plaatsen. Gevangen
genomen bemanningsleden werden vanuit heel Nederland naar Amsterdam
getransporteerd. Vanaf het Centraal Station werden de krijgsgevangenen met
bussen naar een barakkenkamp vervoerd. Daar bleven ze dan een tijdje (in het
geval van Roy Macdonald ongeveer een week). |
|
|
|
Gewonden werden overgebracht naar het Wilhelmina Ziekenhuis in Amsterdam.
Daar hadden de Duitsers een Luftwaffen Lazaret ingericht. Duitse chirurgen
behandelden hier de geallieerde vliegers. Peter Balson kwam na zijn
enkelbreuk hier terecht. Hij revalideerde daar tot eind augustus 1943.
De volgende stap was een treintransport naar Frankfurt am Main. In Oberursel
, vlakbij Frankfurt, was sinds 1941 het Duitse Luchtmacht
Ondervragingscentrum gevestigd. Het hoofddoel was informatie te krijgen over
geallieerde operaties. De enige informatie die gevangenen mochten geven was
hun naam, rang en legernummer. Als hij dit weigerde kon hij ook geen
aanspraak maken op verdere privileges. Het was de vaste gewoonte van de
Duitsers om krijgsgevangenen hier te ondervragen alvorens ze via een
doorgangskamp naar het definitieve krijgsgevangenkamp werden gebracht. |
|
Wilhelmina
Gasthuis Amsterdam |
|
Na aankomst in het doorgangskamp Luft, moesten de gevangen zich ontkleden en
werd hun kleding doorzocht. Daarna werden ze in aparte cellen geplaatst.
Daar werden ze bezocht door een ondervragingsofficier eventueel vergezeld
van een tolk. Deze officier probeerde zoveel mogelijk informatie op papier
te krijgen. Soms werden de ondervragingen – afhankelijk van het karakter van
de gevangenen - vervolgd in de cel of in de kamer van de officier.
Ondervragingen van piloten duurden soms wat langer. Vaak gebeurde dit dan
twee keer per dag gedurende een dag of vier. |
|
|
|
Dulag Luft in Oberursel |
Stalag Luft III in Sagan. |
|
|
De officieren (Flight Lieutenant Tom Lane, Flight Lieutenant Peter Jackson
en Flying Officer Don Alexander) reisden via Amsterdam naar het Dulag Luft (Durchgangslager
Luftwaffe) in Oberursel, vanwaar zij uiteindelijk vervoerd werden naar
Stalag Luft III in Sagan. (nu Polen)
Flight Sergeant Roy Macdonald en Flight Sergeant Jim Rogers reisden via
Dulag Luft in Oberursel naar Stalg Luft VI in Heydekrug in Litouwen. Ook
George Darling belandde in dit kamp. Tijdens zijn verblijf daar werd hij
bevorderd in rang en zodoende overgeplaatst naar Stalag Luft III.
Wireless operator Peter Balson werd in het Wilhelmina Ziekenhuis in
Amsterdam geopereerd. Na revalidatie vertrok ook hij naar Heydekrug.
We laten nu de bemanningsleden weer aan het woord.
Van Don Alexander en Jim Rogers zijn helaas geen gegevens bekend. De
bijdrage van Peter Jackson is kort en bondig: |
|
Stalag Luft
VI Heydekrug, Litauwe |
|
|
"Al vrij snel arriveerde er een Duitse soldaat op een motorfiets en
arresteerde me. Later werd ik overgebracht naar een gevangenis in Amsterdam
en weer later werd ik per trein vervoerd naar Dulag Luft in de buurt van
Frankfurt".
Bijdrage Peter Jackson, Navigator |
|
|
Van onderstaande bemanningsleden zijn
meer gegevens beschikbaar. Zij geven goed inzicht in het kampleven van een
krijgsgevangene. Met name de bijdrage van George Darling is zeer interessant
omdat deze voorzien is van eigen tekeningen. |
|
|
|
|