|
 |
Scheepsbouw van Rossum |
 |
|
|
In de dertiger jaren begon Dries van Rossum in de
smederij aan de Dorpstraat met de bouw van roeiboten. Later kwamen daar
zeiljachten bij. |
|
 |
 |
visitekaartje van Dries van Rossum |
|
|
|
1948: In de
Dorpstraat bij de smederij ligt een stalen zeiljacht zoals die later
ook veelvuldig gebruikt werd bij de jaarlijkse Tiel - Merwede
zeilwedstrijd. L-R: huis H. Cruijsen, slagerij en woonhuis Hend
Reuser, winkel en woonhuis Dries van Rossum, smederij |
|
|
 |
 |
1948: bouw van een sleepvlet; links
de winkel van Dries van Rossum, rechtsachter de smederij; daarachter
de kapperszaak van Grad Verbruggen |
|
L-R: staand bij het
schip Jo van Zwam; op het schip: Piet van Rossum, Gijs den Bieman
en Niek van Oort |
|
|
|
|
Al vrij snel werd de ruimte daar te klein en werd het een
steeds groter probleem om de boten naar de Bol te vervoeren. Daarom kocht hij bij de haven aan de Polderbol (deze haven was in
eigendom van de Dorpspolder Dreumel) een stuk grond. Deze grond lag langs de
dijk en na wat bagger- en graafwerkzaamheden ontstond er een prima plaats om
schepen te bouwen. Later werd de gehele haven overgenomen.
Hier begon hij met de bouw van vletten, vissersboten,
opduwers, proviandboten (parlevinkers), enz. |
|
 |
|
winter 1940: het ijs
heeft de schokkers de scheepshelling op gedrukt. Middenachter het
houten schuurtje op de scheepswerf |
|
|
|
|
 |
 |
1950:
scheepshelling bij de Polderbol |
1950:
bouw van kopra-boten voor Indonesië |
|
|
 |
 |
1956:
bouw van de Sancta Maria |
1950:
bouw van een tankvlet voor Evert Udo uit Tiel |
|
|
 |
 |
olieboot
Evert Udo uit Tiel |
proviandboot van Broekmeulen uit Zaltbommel |
|
|
 |
de haven aan de Bol in de
jaren '60; op de achtergrond de R.K. Kerk.
Wie zijn deze kinderen? |
|
Na de oorlog werd begonnen met o.a. de bouw van
sleepvletten en kopra-laadboten. |
Begin jaren '50 nadat de werf werd uitgebreid startte men
met de bouw van grotere schepen zoals sleepboten, vrachtschepen, speciale
schepen, duwcombinaties, beunschepen, grotere droogladingschepen en coasters. |
 |
 |
1960:motorschip in aanbouw |
1962:
motorvrachtschip in aanbouw |
|
|
 |
 |
1960:
hoog water |
1960:
motorvrachtschip Langen |
|
|
Voor de volgende landen werd er gebouwd:
-
Nederland: vrachtschepen, beunschepen, tankschepen
voor speciaal transport. België: zandschepen.
-
Frankrijk: vletten en tjalk.
-
Engeland: coasters
-
Venezuela: speciaal schepen voor duikdoeleinden.
-
Afrika: duwboot met twee dekschuiten.
-
Nieuw Guinea: boot voor specerijenvervoer:
-
Indonesië: Kopra-laadboten, 66 stuks.
-
Zwitserland: tankschip.
-
Sierra Leone: l.c.v.p voor autotransport en melassevervoer.
In totaal zijn er in een periode van ongeveer 50 jaar 826
schepen gebouwd.
Elk schip heeft zo z'n eigen verhaal. We bespreken er
hier twee. Zo werd er een tjalk gebouwd die moest gaan dienen als
expositieruimte voor Pablo Picasso en klopte Binnenlandse Zaken aan voor
medewerking aan een ontwikkelingshulpproject in Zambia |
|
|
|
 |
 |
hoog
water |
hoog
water |
|
|
|
 |
 |
bouw van
een motorvrachtschip |
1972: bouw van het beunschip
Elisabeth |
|
|
 |
 |
1979: bouw van het motorvrachtschip
Jegen |
1978: beunschip van Vliet |
|
|
 |
 |
visitekaartje in de jaren '80 |
1980:
aan- en afbouw |
|
|
 |
 |
Jan van Rossum bij een dubbelschroefmotorvrachtschip |
casco in
aanbouw |
|
|
 |
1980:
een van de vijf coasters die gebouwd werd voor Union Transport in
Londen |
|
|
In 1988 kwam er een einde aan de
scheepsbouwactiviteiten van van Rossum als gevolg van een algemene malaise
in de scheepsbouw. |
|
|
 |
|