Krijgsgevangen


En hoe verging het.........
Peter Balson Roy Macdonald Tom Lane George Darling

 
Inleiding

De Duitsers hadden een heel systeem opgezet om gevangen genomen soldaten te concentreren op bepaalde, speciaal daarvoor ingerichte plaatsen. Gevangen genomen bemanningsleden werden vanuit heel Nederland naar Amsterdam getransporteerd. Vanaf het Centraal Station werden de krijgsgevangenen met bussen naar een barakkenkamp vervoerd. Daar bleven ze dan een tijdje (in het geval van Roy Macdonald ongeveer een week).
 

 
Gewonden werden overgebracht naar het Wilhelmina Ziekenhuis in Amsterdam. Daar hadden de Duitsers een Luftwaffen Lazaret ingericht. Duitse chirurgen behandelden hier de geallieerde vliegers. Peter Balson kwam na zijn enkelbreuk hier terecht. Hij revalideerde daar tot eind augustus 1943.

De volgende stap was een treintransport naar Frankfurt am Main. In Oberursel , vlakbij Frankfurt, was sinds 1941 het Duitse Luchtmacht Ondervragingscentrum gevestigd. Het hoofddoel was informatie te krijgen over geallieerde operaties. De enige informatie die gevangenen mochten geven was hun naam, rang en legernummer. Als hij dit weigerde kon hij ook geen aanspraak maken op verdere privileges. Het was de vaste gewoonte van de Duitsers om krijgsgevangenen hier te ondervragen alvorens ze via een doorgangskamp naar het definitieve krijgsgevangenkamp werden gebracht.

Wilhelmina Gasthuis Amsterdam

 
Na aankomst in het doorgangskamp Luft, moesten de gevangen zich ontkleden en werd hun kleding doorzocht. Daarna werden ze in aparte cellen geplaatst. Daar werden ze bezocht door een ondervragingsofficier eventueel vergezeld van een tolk. Deze officier probeerde zoveel mogelijk informatie op papier te krijgen. Soms werden de ondervragingen – afhankelijk van het karakter van de gevangenen - vervolgd in de cel of in de kamer van de officier. Ondervragingen van piloten duurden soms wat langer. Vaak gebeurde dit dan twee keer per dag gedurende een dag of vier.
 

Dulag Luft in Oberursel

Stalag Luft III in Sagan.

 

De officieren (Flight Lieutenant Tom Lane, Flight Lieutenant Peter Jackson en Flying Officer Don Alexander) reisden via Amsterdam naar het Dulag Luft (Durchgangslager Luftwaffe) in Oberursel, vanwaar zij uiteindelijk vervoerd werden naar Stalag Luft III in Sagan. (nu Polen)

Flight Sergeant Roy Macdonald en Flight Sergeant Jim Rogers reisden via Dulag Luft in Oberursel naar Stalg Luft VI in Heydekrug in Litouwen. Ook George Darling belandde in dit kamp. Tijdens zijn verblijf daar werd hij bevorderd in rang en zodoende overgeplaatst naar Stalag Luft III.

Wireless operator Peter Balson werd in het Wilhelmina Ziekenhuis in Amsterdam geopereerd. Na revalidatie vertrok ook hij naar Heydekrug.

We laten nu de bemanningsleden weer aan het woord. Van Don Alexander en Jim Rogers zijn helaas geen gegevens bekend. De bijdrage van Peter Jackson is kort en bondig:

Stalag Luft VI Heydekrug, Litauwe

 
"Al vrij snel arriveerde er een Duitse soldaat op een motorfiets en arresteerde me. Later werd ik overgebracht naar een gevangenis in Amsterdam en weer later werd ik per trein vervoerd naar Dulag Luft in de buurt van Frankfurt".
Bijdrage Peter Jackson, Navigator
 
Van onderstaande bemanningsleden zijn meer gegevens beschikbaar. Zij geven goed inzicht in het kampleven van een krijgsgevangene. Met name de bijdrage van George Darling is zeer interessant omdat deze voorzien is van eigen tekeningen.