Inleiding | |||||
De kaart van 1867 is gemaakt door landmetingen en verkenningen in het veld. Officieren te paard doorkruisten het terrein en legden de informatie vast op zogeheten minuutplans. Hier werden steengravures van gemaakt waarmee de kaarten werden gedrukt.
Na 1930 is het maken van luchtfoto’s de eerste stap op weg naar een topografische kaart. Terreinverkenningen (nu meestal op de fiets) zijn nog steeds nodig omdat een luchtfoto niet alle details laat zien (zie: luchtfoto’s ) |
|||||
|
|||||
Topografische kaarten vormen ook de basis voor allerlei thematische kaarten. Een voorbeeld hiervan is de kaart van de ruilverkaveling met een schaal van 1:20.000.
Op kaarten van bestemmingsplannen moet zeer gedetailleerde informatie staan. Daarom wordt hier gebruik gemaakt van een veel grotere schaal. |
|||||
|
|||||
Klik op de kaart voor een vergroting |
|||||
|
|||||
|
![]() |
![]() |
|||
Kaart 1554 | Kaart 1867 | Kaart 1927 | |||
![]() |
![]() |
||||
ruilverkaveling jaren '50 |
Engelse stafkaart 1944 |
Engelse stafkaart 1944 |
|||
(Acrobat Reader vereist ) |
|||||
|
|
||||
|
Bestemmingsplan Dreumel 1982 |
|
|||
|
|||||
|
|||||
Kaart van de dijkschouw van het land van Maas en Waal uit 1554 |
|||||
|
|||||
|
|||||
Kaart van Dreumel 1867 |
|||||
|
|||||
Kaart van Dreumel 1927 |
|||||
|
|||||
Bestemmingsplan Dreumel 1982 |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||